۱۴۰۰ اسفند ۱۹, پنجشنبه

آیا خرید ملک در ترکیه درست است؟؟؟

 


این روزها در شبکه های اجتماعی و تلوزیونی تبلیغات زیادی در مورد خرید ملک در ترکیه می کنند و از مزایای دریافت شهروندی ترکیه بیان می شود. در این پست قصد دارم که از زاویه ای دیگر به این سرمایه گذاری نگاه کنم.

فارغ از اینکه چرا بسیاری قصد دارند در ترکیه سرمایه گذاری کنند.

در این پست اقتصاد ترکیه را با اقتصاد کشورهای اروپایی حوزه یورو مقایسه می کنم. چرا با این کشورها به این دلیل که ترکیه سالهاست که می خواهد عضو اتحادیه اروپا شود و ادعای اروپایی بودن را دارد. اما چیزی که می بینیم این را نشان نمی دهد. سیاستهای دولت اردوغان همراه و هم مسیر با بسیاری از کشورهای اروپایی نیست در عمل. اردوغان ذهنیت رهبری بیشتر آسیایی و خاورمیانه دارد تا شبیه به رهبران اروپایی. شاید بتوان حاکمیت ترکیه را شبیه به رهبران روسیه، ایرن، عربستان، کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق دانست ولی قطعا شبیه به رهبران اروپایی نیست. چیزی که ما در غرب می بینیم فارغ از خوب بودن یا بد بودن، شکل انتخاب رهبری جامعه در غرب است که به روش دموکراسی انجام می شود. که در بسیاری از کشورهای ذکر شده نوعی از دیکتاتوری حاکم است.


ترکیه قصد دارد به اروپا بپیوندد ولی صرفا سر و شکلش را اروپایی کرده است ولی ذهنش در دیکتاتوری عمیق منطقه می چرخد. حال ببینیم تاثیر این ذهنیت بر روی سرمایه گذاری ما چیست؟ حتما شما هم شنیده اید که سرمایه ترسو است. این واژه یعنی چی؟ به زبان ساده یعنی هنگام خطر سرمایه و سرمایه گذار با شما نیستند و در اولین فرصت که احساس خطر کنند جمع می کنند و می روند جای امن تر.


نمودار زیر نشان دهنده رشد اقتصاد اروپا یا به عبارتی تنزل اقتصاد ترکیه در برابر کشورهای حوزه یورو است.

از سال ۲۰۰۹ تا بیشترین قیمت دیده شده بیش از ۱۰۸۹ درصد اقتصاد ترکیه در برابر اقتصاد حوزه یورو تضعیف شده است. از سال ۲۰۰۹ تا امروز نزدیک به ۸۵۰ درصد و از ابتدای سال ۲۰۲۰ یعنی دو سال پیش که حجم تبلیغات سرمایه گذاری برای خرید مسکن زیاد شد تا امروز بیش از ۱۴۵ درصد اقتصاد ترکیه ضعف تر شده است.




هر چه که حجم اقتصاد یک کشور بزرگتر باشد رفتن به سمت آن اقتصاد باعث می شود که شما از تورم دورتر بمانید و ارزش پول شما بیشتر حفظ شود. حال همین مقایسه را با ارزش پول ریال ایران در برابر یورو اروپا اگر انجام دهیم نمودار زیر را شاهد هستیم.




از سال ۲۰۰۹ تا بیشترین قیمت دیده شده ریال ایران در برابر یورو بیشت از ۳۲۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده و اقتصاد ایران نابود تر شده است. از اسال ۲۰۰۹ تا به امروز بیش از ۲۴۳۳ درصد اقتصاد ایران ضعیف تر و از دو سال پیش تا امروز بیش از ۷۳ درصد اقتصاد ایران در برابر یورو بی ارزش تر شده است. این اعداد نشان دهنده این است که اقتصاد ترکیه از اقتصاد ایران قوی تر است و توانایی حفظ ارزش پول را ۳ برابر بیشتر دارد.


پایان این مطالعه بسیار باز است پس اینکه شما بخواهید در ترکیه سرمایه گذاری کنید یا خیر بسته به این دارد که شما چه گزینه های دیگری برای سرمایه گذاری دارید. خرید ملک جزء یکی از سرمایه گذاری های کم ریسک حساب می شود ولی سرمایه گذاری در کشوری که با بسیاری از زیر ساخت های آن شنا نیستیم و به زبان آن کشور مسلط نیستید ریسک های دیگری را هم در سرمایه گذاری شما لحاظ می کند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر